Sunday, January 4, 2009

Selangkah dalam memahami As-Sunnah

Allah berfirman di dalam surah Ali Imran ayat 31:

قل ان كنتم تحبون الله فاتبعوني يحببكم الله ويغفر لكم ذنوبكم والله غفور رحيم

Katakanlah (wahai Muhammad): "Jika benar kamu mengasihi Allah maka ikutilah daku, nescaya Allah mengasihi kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu. Dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.

Di dalam ayat ini, Allah menerangkan bahawa jika umat Islam benar-benar mencintai Allah, maka hendaklah mereka mengikut segala ajaran yang dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w. dan mengamalkan segala sunnahnya.. Sebagai balasan, Allah akan mengasihi serta mengampunkan dosa-dosa mereka..

Menerusi ayat ini, para ulamak telah menyimpulkan bahawa, jalan terbaik dan terpantas untuk mendapatkan cinta Allah adalah dengan menuruti segala sunnah yang ditunjukkan oleh Nabi s.a.w, memandangkan kalimah 'fattabi'uuni' (maka ikutilah daku) dan 'yuhbibkumullah' (kamu akan dicintai Allah) duduk bersebelahan tanpa sebarang pemisah..



.:Sunnah Menurut Al-Qardhawi:.

Ramai dari kalangan kita juga tersilap dalam konteks perbuatan Nabi S.A.W. Ada yang menyangka bahawa segala perbuatan yang dilakukan oleh Nabi S.A.W. adalah sunnah. Namun sebaliknya, para Ulamak telah menegaskan bahawa sunnah merupakan apa sahaja yang dilakukan oleh Nabi S.A.W. dengan tujuan untuk mendekatkan diri Baginda kepada Allah.

Sebagai contoh, Nabi S.A.W. kadangkala bersolat 2 rakaat Fajar, kemudian Baginda baring mengiring di atas sisi kanannya. Maka sebahagian Ulamak; antaranya Ibnu Hazzam, berpendapat bahawa menjadi satu kemestian bagi mereka yang telah selesai solat Fajar, untuk baring mengiring di atas sisi kanannya.

Namun Aisyah r.a. menyatakan bahawa, “Sesungguhnya Nabi S.A.W. bukan berbaring untuk tujuan Sunnah, tetapi Baginda melakukannya kerana Baginda letih kerana telah bersungguh-sungguh beribadat pada sebelah malamnya, lalu Baginda berehat seketika.”

Justeru, amatlah penting bagi kita untuk mengetahui apakah amalan yang dikategorikan sebagai sunnah, dan apakah amalan yang tidak dikategorikan sebagai sunnah.

Namun kefahaman ini sudah bercampur aduk serta menjadi sukar untuk dibezakan. Sebagai contoh, dalam masalah makan. Ramai dari kalangan kita yang berpendapat bahawa makan dengan sudu dan garpu serta duduk di atas meja makan yang dikelilingi kerusi adalah bid’ah. Kenyataan ini saya kira sebagai kenyataan yang melampau, kerana adat dan kebiasaan ini berbeza serta berubah-ubah mengikut perbezaan tempat dan peredaran zaman.

Nabi S.A.W. dahulunya makan mengikut kebiasaan kaumnya serta menurut apa yang sesuai dengan peribadinya, iaitu peribadi yang zuhud, merendah diri dan ringkas. Justeru, tidak dikira makan di atas kerusi serta makan menggunakan sudu dan garpu sebagai bid’ah dalam agama.

Namun, kadangkala timbul pula masalah dari aspek yang lain, sepertimana yang pernah dibincangkan bersama saya, dan kadangkala diterbitkan dalam majalah serta kitab-kitab agama, tentang masalah makan dengan tangan kanan. Mereka mengatakan bahawa makan dengan tangan kanan tidak termasuk dalam sunnah. Lalu saya menyatakan, “Tidak, dalam hal ini kita berkecuali. Masalah makan dengan sudu dan garpu serta makan di atas meja atau di atas lantai, ianya berkaitan dengan perbuatan & kebiasaan. Setiap orang makan mengikut kesesuaian serta adat kaumnya, tanpa ada tujuan untuk mendekatkan diri kepada Allah, ataupun niat untuk mengikut sunnah Baginda S.A.W. Tetapi telah jelas dalam masalah makan dengan tangan kanan ini bahawa Nabi S.A.W. bermaksud untuk menjadikannya sebagai sunnah, berdasarkan sabda Baginda kepada seorang budak:

“Wahai budak, sebutlah nama Allah, kemudian makan dengan tangan kananmu, dan makanlah apa yang berdekatan dengan kamu dahulu.”

Tambahan pula, banyak Hadith yang melarang sebaliknya, iaitu makan dengan tangan kiri, menurut Hadith:

“Janganlah ada dikalangan kamu makan ataupun minum dengan tangan kirinya, kerana sesungguhnya Syaitan makan dan minum menggunakan tangan kirinya.”

Kerana itulah sebahagian ulamak menyatakan bahawa hadith tersebut menunjukkan atas pengharaman makan dan minum menggunakan tangan kiri, kerana ianya menyerupai perbuatan syaitan.

Pernah diriwayatkan oleh Imam Muslim dalam Sahihnya, sesungguhnya ada seorang lelaki yang makan di sisi Rasulullah S.A.W. menggunakan tangan kirinya. Lalu Rasulullah pun menegurnya, “Makanlah dengan tangan kananmu.” Lelaki itu menjawab, “Aku tidak boleh. ” Baginda pun bersabda, “Kau tidak boleh?” Dikatakan bahawa lelaki itu tidak lagi mampu untuk menyuap makanan ke mulutnya selepas itu. Perisiwa ini menunjukkan kepada kita betapa dituntutnya makan menggunakan tangan kanan.

Oleh itu, kita perlulah tahu serta pandai membezakan antara perkara yang diniatkan sebagai sunnah, warid nas tentangnya, dan dimaksudkan untuk mendekatkan diri kepada Allah, dengan perkara yang dilakukan semata-mata kerana suatu kebiasaan atau adat sesuatu kaum itu.

Kadangkala Nabi S.A.W. melakukan sesuatu perkara itu sepertimana yang dilakukan oleh kaum Baginda ketika itu. Baginda makan sepertimana mereka makan, Baginda minum sepertimana mereka minum, dan Baginda berpakaian sebagaimana mereka berpakaian. Kadangkala pula, ianya disebabkan tabiat semulajadi Baginda, sepertimana Baginda menyukai sayur labu air. Adakah dituntut setiap orang dari kalangan kita untuk menyukainya juga? Perkara ini sebenarnya sangat bergantung kepada naluri semulajadi manusia dan perasaan individu serta persekitaran mereka. Ada yang menyukai labu air, dan ada yang menyukai jenis sayuran yang lain.

Nabi S.A.W. sangat gemar akan daging haiwan di bahagian atas betis. Kadang-kadang terdapat juga antara kita yang menyukai daging di bahagian belakang, daging betis dan sebagainya.

Apabila kegemaran kamu secara kebetulan menyamai kegemaran Nabi S.A.W., maka itu merupakan suatu kebaikan dan keberkatan anugerah Allah. Namun jika seseorang itu hendak menuruti segala perbuatan Nabi S.A.W. walaupun ianya bukan merupakan sesuatu yang dimaksudkan Nabi sebagai suatu Sunnah, atau perkara yang boleh mendekatkan diri Baginda kepada Allah, maka itu merupakan kesempurnaan kecintaannya kepada Nabi S.A.W., serta satu kesungguhan untuk menurut segala peninggalan Baginda. Perbuatan seperti ini juga sangat dipuji, namun ianya bukanlah suatu perkara yang dituntut.

Jika ada seseorang itu mengatakan, “Aku ingin meniru serta melakukan apa sahaja yang dilakukan oleh Nabi S.A.W., walapun ianya tidak dimaksudkan untuk mendekatkan diri kepada Allah. Aku hendak makan di atas lantai dan makan menggunakan tangan sepertimana yang dilakukan oleh Baginda.” Maka kami katakan, “Jazakallahu khairan. Semoga Allah memberi balasan kebaikan kepadamu.” Kita tidak mengingkari perbuatannya itu. Boleh jadi dia juga akan mendapat pahala berdasarkan niatnya yang baik itu.

Sebagai contoh, Ibnu Umar r.a. Disebabkan kecintaannya yang salangat mendalam serta kesungguhannya untuk mengikut segala perbuatan Nabi S.A.W., beliau akan menuruti apa sahaja yang dilakukan oleh Baginda, sama ada perkara itu dituntut oleh Baginda untuk menurutinya mahupun tidak. Begitu juga halnya dengan kebanyakan para sahabat Baginda yang lain.

Para sahabat juga pernah melihat Ibnu Umar bersolat dalam keadaan beliau membuka butang bajunya. Apabila beliau ditanya oleh para sahabatnya yang lain tentang hal itu, beliau menjawab, “Aku melihat Nabi S.A.W. melakukannya.” Moga-moga Nabi S.A.W. melakukannya ketika hari yang panas atau ketika musim panas. Lalu kamu melakukannya ketika musim panas dan juga musim sejuk. Ini merupakan pandangan tentang Ibnu Umar r.a.

Begitu juga ketika Ibnu Umar r.a. sedang bermusafir, beliau melencong sedikit ke tepi jalan apabila tiba di suatu tempat. Para sahabat beliau menjadi pelik. Lalu khadamnya memberitahu mereka bahawa Ibnu Umar r.a. melakukan sedemikian kerana beliau pernah bermusafir bersama Nabi S.A.W. Apabila mereka sampai di tempat ini, Nabi S.A.W. melencong sedikit ke tepi jalan.

Dalam peristiwa yang lain, ketika mana beliau sedang dalam perjalanan menunaikan haji, beliau mendudukkan kenderaan beliau apabila sampai di suatu tempat. Lalu para sahabat menyangka bahawa beliau hendak menunaikan solat. Namun, apabila ditanya tentang hal tersebut, khadam beliau menjawab, “Sesungguhnya Nabi S.A.W. apabila sampai di tempat ini, Baginda berhenti seketika dan menqada’kan hajatnya. Maka beliau suka untuk mengqada’ hajatnya di sini juga.”

Beliau juga suka meletakkan untanya di mana Nabi S.A.W. meletakkan unta Baginda.

Adakah perbuatan seperti juga dituntut kepada umat Islam? Ia tidaklah dituntut. Namun ia hanyalah disebabkan kesempurnaan imannya kepada Baginda S.A.W. Kita tidak boleh mengutuk atau mencela pelakunya jika dia tidak mengajak orang lain untuk mengikutinya, kerana ianya tidak dituntut. Maka perlulah kita mengetahui bahawa perkara seperti ini tidak diwajibkan ke atas umat Islam untuk melakukannya.

Tidak menjadi satu kesalahan jika seseorang itu melakukannya. Tetapi yang salahnya, apabila dia memaksa orang lain untuk mengikutinya juga serta mencela sesiapa sahaja yang meninggalkannya. Menjadi satu kesalahan juga jika seseorang itu menyangka bahawa ini merupakan salah satu cabang agama, dan menganggap sesiapa sahaja yang meninggalkannya, maka sesungguhnya dia telah meninggalkan sunnah.

Maka ditegaskan sekali lagi, bahawa perlu kita mengetahui perbezaan antara sunnah yang sebenar serta bid’ah.

No comments:

Post a Comment